Kávéhulladékból autóbelső? Igen!

2023.12.11

A címet olvasva felmerülhet a kérdés, hogyan jutunk el a kávétól az autóbelsőig, pontosabban a műbőrig.

A válaszadást kezdjük a kávépörkölés folyamatával.

Kávépörkölés során ezernyi aroma szabadul fel a kávészemekből. A pörkölés során a kávészemek hőmérséklete fokozatosan emelkedik, és a szemek színe is változik. A pörkölési folyamat során a kávészemekben zajló kémiai reakciók közül a legfontosabbak a Maillard-reakció és a karamellizáció.

Maillard-reakció (nevezik. nem enzimes barnulásnak (NEB) is). A folyamatot Louis Camille Maillard francia kémikusról nevezték el, aki először írta le 1912-ben, miközben megkísérelte reprodukálni a biológiai fehérjeszintézist.

A redukáló cukrok szabad aminocsoporttal reagálva aromakomponenseket és barna színű pigmenteket (melanoidinek) hoznak létra. Megfelelő körülmények között a folyamatok során több reakció megy végbe. A cukor reaktív karbonilcsoportja reakcióbalép az aminosav nukleofil aminocsoportjával és aromákat és ízeket adó molekulák komplex keverékét hozza létre. A folyamatot a lúgos környezet gyorsítja, mivel az aminocsoportokat deprotonálja (RNH3+ -> RNH2), és ezzel növeli a nukleofil jellegüket. Nagy hőmérsékleten valószínűsíthetően rákkeltő akrilamid keletkezhet. Kisebb hőmérsékletű hevítéssel ez elkerülhető.

A Maillard-reakció az ízesítő ipar sok receptjének alapja. Ő felelős az ételek sok szín- és ízanyagáért, ami húsok grillezésekor, a hagyma vagy a burgonya sütésekor, a kávé pörkölésekor keletkezik.

A karamellizáció során a cukrok karamellizálódnak, és a kávészemekből olyan aromaanyagok szabadulnak fel, amelyek a kávé édességét és testességét határozzák meg. A pörkölési folyamat során a kávészemekből szén-dioxid is felszabadul, amelynek hatására a szemek mérete is növekszik. A pörkölési folyamat során a kávészemekből kialakuló aromaanyagok mennyisége és minősége nagyban függ a pörkölési időtől és hőmérséklettől. A pörkölési folyamat során a kávészemekből származó chaff, azaz a maghéj és a kávébabot körülvevő héjdarabok, eltávolításra kerülnek.

Most, térjünk át a műbőr témájára.

A bőr az egyik leggyakrabban használt anyag a járművek belsejében (üléshuzatoktól a kormánykerék pereméig, a karfákig, a panelekig és a sebességváltó karig). Az autógyárak egyre jobban arra törekednek, hogy minimalizálják az állati eredetű anyagok felhasználását, és azon dolgoznak, hogy csökkentsék az egyes alkatrészek szénlábnyomát. Céljuk, hogy az autót minden szempontból, a jármű teljes életciklusán (a felhasznált nyersanyagtól, az újra hasznosításig) egyre fenntarthatóbbá tegye.

A legtöbb autógyár hagyományos állati eredetű bőrt egyre kevésbé használ. Helyettesítő megoldás a műbőr, amely hasonló vizuális és tapintási tulajdonságokkal rendelkezik, ellenálló és könnyen tisztítható. Ezen az úton tovább haladva, azaz a gyártás szénlábnyomának javítása érdekében az egyik lehetséges megoldás az, ha szerves anyagok arányát növelik a műbőrben, amely nagyrészt ásványolajat tartalmazó műanyagokból, például poliuretánból vagy PVC-ből áll. A műbőr többrétegű szerkezete szövet hátlapból, töltőanyagokból és végül a külső felületből áll.

Egy érdekes megoldáson dolgozik a Volkswagen Group Innovation, ami a járművek belső tereinek következő generációján dolgozik.

A legújabb ötlet a kávénak a műbőr alapanyagaként való felhasználására vonatkozik. A kávébab pörkölésekor melléktermékként felhalmozódik a szemet körülvevő úgynevezett ezüstbőr/ezüsthéj vagy ezüstös film. Egy közepes pörkölő cégnél is naponta több zsák gyűlik fel ebből az anyagból, amelyet általában elégetnek vagy komposztálnak, és csak egy kis részét alakítják át műtrágyává. Mivel sok koffeint tartalmaz, nem használható takarmányozásra, sőt biogáz előállítására sem. Ez az alapanyag nagyon jól használható műbőr töltőanyagaként, mivel egy száraz anyag, így a nedves anyagot nem kell nagy energiaráfordítással

Kávécseresznye felépítése
Kávécseresznye felépítése

Volkswagen esetében az alapanyagot a braunschweigi Heimbs kávépörkölő szállítja. A kiváló minőségű zöldkávét jutazsákokban tárolják és a gyár pincéjében, vastag falú páncélszekrényben tárolják. A Heimbs az egyetlen német pörkölő, amely a szabadalmaztatott aerotherm pörkölési módszert használja, amely lehetővé teszi, hogy a bab íze ne változzon

A Volkswagen jelenleg teszteli a kávéműbőrt, hogy megbizonyosodjon arról, hogy az megfelel a szigorú minőségi kritériumoknak, mivel sok éven át kell ellenállnia a nehéz terheléseknek, és meg kell őriznie vizuális és tapintható tulajdonságait a jármű teljes élettartama alatt. Ezen speciális műbőr nagyüzemi gyártását is elő kell készíteni.



Forrás:

https://www.vilaglex.hu/Kemia/Html/MailReak_.htm

https://www.nescafe.com/hu/kavekultura/kaveismeret/kave-porkoles-tipusai

bestmixer.hu

kapucziner.hu

https://modo.volkswagengroup.it/it/lab/materiali-sostenibili-la-similpelle-vegana-creata-dagli-scarti-del-caffe

https://kaveklub.reblog.hu/hogyan-lesz-a-kavecseresznyebol-bab

© 2023 Természettudomány-kalandok-bg. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el